Dag 2: Dinsdag 15 september 2020: Vorden - Anerveen

Afstand: 102,63 km

Tijd gefietst: 5:53 uur

Gem. Snelheid: 17,4

Hoogtemeters: 223

Na prima geslapen te hebben zaten we vanmorgen rond 8 uur weer op de fiets. Met een kletsnatte buitentent op de achtertas was het voor Tonny iets zwaarder fietsen dan de dag ervoor. Maar dat mocht de pret niet drukken. In het eerste dorpje van betekenis dat we tegenkwamen (Laren) werden het ontbijt en de lunch ingekocht bij de warme bakker. Op het pleintje voor de bakker stond een bronzen beeld van een man. Het bleek Albert Mol te zijn. Daar moest Mariken dus mee op de foto. Je komt immers niet altijd een BN-er tegen die dat wilt. Na deze plechtigheid vervolgden we onze weg richting Holten. Hier namen we plaats op een terras voor een verfrissende cola. Het was immers al behoorlijk warm geworden. Ze hadden er ook ijscoupes, dus die werden ook maar besteld. Voor Tonny de coupe Hollands glorie  en voor Mariken de coupe crunchy Oreo met marshmellows. Je raad het natuurlijk wel, die waren zo op! De opgedane energie kwam goed van pas bij het uitrijden van Holten. We kwamen bij het zangfietspad en uit volle borst zingen werd hier aangemoedigd. We begonnen voluit te zingen, maar dit was van zeer korte duur. Het fietspad liep gluiperig valsplat omhoog en ontnam ons de adem om verder te zingen. Het valsplat werd een serieuze klim. Bovenop werd alles duidelijk toen we het bordje op de top van de Holterberg zagen staan. Via een schitterend natuurgebied fietsten we naar Hellendoorn. Het pretpark hebben we echter niet gezien. Wel werd het steeds drukker met fietsers op leeftijd. Op e-Bikes uiteraard. En met spiegels aan het stuur die het hele fietspad in beslag nemen. Dat tot daar aan toe, maar als ze er ook eens in keken! Levensgevaarlijk! In Lemele werden we wederom op een beste klim getrakteerd. Dit keer de Lemelerberg. Het leverde de nodige zweetdruppels op. Gelukkig zorgde de mooie afdaling voor de nodige verkoeling. Rond het middaguur reden we Ommen binnen. Wat een poppenkast daar. Je kon er over de koppen fietsen. Hier geen pauze dus . Via een gevarieerde omgeving kwamen we in Hardenberg. Hier was onze laatste mogelijkheid om boodschappen in te slaan voor het avondeten. Bij de Appie wat drinken en een paar maaltijdsalades gekocht en daarna de laatste 7 kilometers naar de camping in Anerveen. Rond 15:30 uur reden we minicamping de Eikenzoom in Anerveen op. Een prachtige en heel gezellige kleine camping waar vlak na ons de ene na de andere wandelaar en fietser binnendruppelde. We staan nu met meerdere nationaliteiten bij elkaar. Een Belg, een Duitse, een Engelse en vanuit Nederland is Gelderland, Zuid-Limburg, Noord-Holland en Brabant aanwezig. Gespreksstof genoeg dus. In de huiskamer van de camping zitten we gezellig bij elkaar. Er wordt gekletst en geschreven aan blogs. Vanavond zal er waarschijnlijk wat later naar bed gegaan worden.

1. Anneke:
    15 september 2020
    het ijsje was wel erg groot. Het is een leuk verslag. Een gezellige avond en morgen weer een mooie route fietsen.