Dag 3: Anerveen - Schipborg

Afstand: 85,44 km

Tijd gefietst: 5:01 uur

Gem. Snelheid: 16,9 km/u

Hoogtemeters: 69 m

Na een prima nacht geslapen te hebben was het vanmorgen om 7 uur een drukte van jewelste in de wei. We waren dit keer niet de eerste die wakker en in actie waren. Onze Belgische vriend, de twee Duitse meiden en onze Limburgse buren waren al druk in de weer met inpakken. Kennelijk fungeren wij als een geoliede machine, want wij waren wel de eerste die om 8 uur bepakt en wel de camping verlieten. We hadden nog krentenbollen van de bakker van gisteren. Een rit langs de bakker bleef ons vandaag dus bespaard. Het was in het begin nog een beetje nevelig maar in Coevorden was deze nevel alweer snel verdwenen. Langs het Stieltjeskanaal en vervolgens Plopsaland en Center Parcs de Huttenheugte ging het richting Drenthe. Veel dorpjes kwamen we hier niet meer tegen. Wel het ene na het andere bosgebied, afgewisseld met wat heide en weide. De enige (in)spannende factor was vandaag de wind. Deze waaide voor de verandering eens een keer en uiteraard pal tegen! Het viel ons op dat het erg rustig was in Drenthe. Geen pensionades op hun e-Bikes. Hoe kan dat nou. Hadden we iets gemist? Was Drenthe code rood geworden? Was Spanje weer op code geel gezet? Ze waren in ieder geval allemaal met de Noorderzon (of de Zuiderzon, het is maar hoe je het bekijkt) vertrokken. De enigen die we tegenkwamen waren collegafietsers en wandelaars die bezig waren met het Pieterpad of de Ronde van Nederland. Wel zo prettig na de 2 drukke afgelopen dagen. In Rolde (na ruim 53 km) kwamen we weer in de bewoonde wereld en hebben we uit voorzorg de supermarkt alvast opgezocht voor de nodige inkopen voor vanavond. Aangezien er op de camping een snackbar aanwezig is hielden we het bij wat drinken en versgebakken vulkoeken. Vervolgens ging het via de Bush Bush richting Schipborg waar we de camping ingepland hadden. Omdat er weinig te zien was onderweg hebben we maar een uitdaging gezocht in het zoeken van een rode paddenstoel met witte stippen. Andere paddenstoelen waren ruim vertegenwoordigd, maar deze kennelijk zeldzaam of niet aanwezig in deze streek. Maar de aanhouder wint, we hadden er 1 gevonden. hoogtepunt van de tocht. Rond 14 uur waren we bij de camping en vroegen naar een plaats met stroom. We werden vreemd aangekeken want we waren toch op de fiets? We hebben toen maar uitgelegd dat wij luxe fietskampeerders zijn die zelfs elektriciteitskabels meeslepen in de bagage. Toen kwam de hamvraag: Jullie hebben vast geen CE stekker bij jullie voor in het aansluitpunt!? De verbazing was groot toen wij daarop antwoorden dat we die wel degelijk bij ons hebben. De stroom kregen we cadeau en hoefden we niet te betalen. Dat is een leuke financiële meevaller. Een tegenvaller was dat de snackbar op de camping alleen in het weekend open is en we dus toch zelf de keuken in moesten. In het winkeltje hadden ze gelukkig net genoeg om macaroni te kunnen maken. Met Smack! Na de Tour de France gekeken te hebben op de telefoon was het tijd voor het avondeten. Uit de wind, achter ons tentje werd een culinair hoogstandje klaargemaakt. Het smaakte uitstekend. Zelf koken levert wel weer een nadeel op, de afwas. Maar ook dit waren we niet verleerd. Inmiddels is het behoorlijk fris geworden en zijn de lange broek en de jas aangetrokken. Dat wordt vanavond vroeg onder de (ganzendons) veren kruipen.