Maandag 14 september 2020: Ewijk - Vorden

Tijd gefietst: 5:34 uur

Gem. Snelheid: 17,1 km

Hoogtemeters: 217 m

Om iets voor 8 uur zijn we vanmorgen vertrokken voor onze eerste fietsvakantiedag sinds lange tijd. We werden uitgezwaaid door Sunju (onze Zuid-Koreaanse schoondochter). Tussen alle fietsende scholieren door fietsten we rustig richting Beek-Ubbergen. Hier pakten we bij Hotel Spijker de fietsroute van het Pieterpad op richting het Noorden. Via het Wylerbergmeer en de Millingerwaard ging het naar het fiets-voetveer van Millingen naar Lobith. Hier arriveerden we ruim op tijd voor de overtocht van 10 uur. Tot onze verbazing kwam het er gelijk aan om ons op te halen. De schipper vertelde ons dat er vanwege het mooie weer en de vele fietsers en wandelaars een continudienst gevaren wordt. Dat was mazzelen dus. Via de prachtige Bieland ging het richting Elten, net over de grens in Duitsland. Hier waren we al een tijdje niet meer geweest en er was best wat veranderd daar. De bakker zat niet meer op de hoek van het pleintje maar was naar een paar deuren verder verhuisd. In Elten kregen we ook het eerste klimmetje van onze tocht voor de kiezen. Rustig aan en met een klein verzetje kwamen we zonder problemen boven. We reden Nederland weer binnen en fietsten nu in het Montferland. De omgeving was veranderd van het rivierengebied in bosgebied. Dat was best wel prettig fietsen want de temperatuur was al aardig aan het oplopen. We kwamen door Zeddam met zijn prachtige Grafelijke Korenmolen. Er volgden nog enkele andere leuke dorpjes. Rond 12:30 uur was het in Zelhem tijd voor de lunch. Bij eetcafé De Groes namen we plaats op het redelijk volle maar Coronaproof terras. Er werden 2 colaatjes en 2 sandwiches besteld. 1 met kip en 1 met zalm. Na een klein uurtje hier gezeten te hebben werd het tijd om onze tocht te vervolgen. Door een zeer rustig maar prachtig stukje Achterhoek fietsten we richting Vorden. Vlak voor Vorden kwamen we bij kasteel Vorden met haar mooie oprijlaan. Vlak voor de toegangspoort lag midden op het pad een plaquette dat het middelpunt van het Pieterpad symboliseerde. Dat hadden ze mooi gedaan. Tonny was druk met de oprijlaan naar het kasteel te filmen en reed hier zonder enig benul dwars overheen. Het was hem niet eens opgevallen! In het centrum van Vorden zochten we de Appie op voor het avondeten. Aangezien we beiden geen zin in warm eten hadden werd er wat tapas, meloen, frisdrank en melk gekocht. Het was een drukte van jewelste in Vorden. Het leek wel hoogseizoen. Al snel was deze drukte verdwenen toen we Vorden uitreden. Na een paar kilometer fietsen kwamen  we rond 15:00 uur bij ons eindpunt voor vandaag . We hebben een mooie kampeerplaats gekregen op Camping en Stalhouderij de Goldberg (in Vorden). Het installeren van de tent waren we nog niet verleerd. Hij stond binnen 10 minuten. Nu gaan we genieten van het mooie weer en lekker ontspannen een boekje lezen. En dit blog schrijven natuurlijk!