Dag 5: Norg - Oene

Afstand: 98,67 km

Tijd gefietst: 5:25 uur

Gem. Snelheid: 18,2 km/u

Hoogtemeters: 55 m

Wat een koude nacht had moeten zijn, bleek in het bos reuze mee te vallen. We hebben het helemaal niet koud gehad, het was niet vochtig en we hadden prima geslapen. Aangezien we helemaal door onze voorraad levensmiddelen heen waren moesten we deze dus weer inslaan. Op een lege maag kun je immers niet fietsen. Klokslag 8 uur arriveerden we in Norg bij de bakker en werd er weer het nodige fietsvoer (gebak en koeken) ingeslagen. De puddingbroodjes werden gelijk als ontbijt genuttigd. Omdat het vandaag de laatste keer is dat we ergens moeten overnachten belden we gelijk naar de camping in Oene alwaar ze ook trekkershutten verhuren voor €30 per nacht. Gelukkig hebben ze er eentje beschikbaar voor ons en ligt onze eindbestemming vandaag vast. Op naar Oene dus! Al snel kwam onze route in Bovensmilde  uit bij het Drentsche kanaal. Deze volgden we helemaal tot in Meppel (zo’n 17 km lang). Knap saai zou je denken, maar dat had de gemeente Smilde wat op bedacht. Langs het kanaal in ieder dorp dat bij de gemeente Smilde hoorde stond een bronzen beeld in het kader van Beelden langs de vaart. 4 in het totaal. In Bovensmilde stond nr. 4 uit de reeks, in Smilde nr. 3. Leuk, dachten we nog, om ze alle 4 op de foto te zetten. Nr. 2 stond in Hijkersmilde ineens aan de andere kant van het kanaal. Voor ons dus aan de verkeerde kant! Tonny had hier behoorlijk de balen van. Weg unieke fotoreeks! Gelukkig was er aan onze zijde van het kanaal toch nog iets te fotograferen. Restanten van een kalkoven. Bij Hoogersmilde dachten we slim te zijn en naar de andere kant van het kanaal te switchen zodat we toch nog nr. 1 van de beeldenreeks mee konden pakken. Tot grote hilariteit bleek deze ineens weer aan de overkant langs het kanaal te staan. Weer niet op de foto dus. Mocht je alle beelden willen bekijken, kijk dan even op internet: Beelden langs de Vaart. In Meppel verlieten we het kanaal en fietsten we door de eindeloze polder. Vlak voor Zwolle reden we weer een dijk op. Dit keer ging het langs Het Zwarte Water Zwolle door. Bij het uitrijden van Zwolle staken we de IJssel over en ging het verder zuidwaarts naar Hattum. Hier zagen we eindelijk een bankje langs de dijk waar we onze lunch konden opeten (appelkruimel koeken). Vanaf hier was het nog ongeveer 15 km naar de camping en kwamen we tot de conclusie dat er in Heerde boodschappen voor het avondeten gehaald moesten worden. Bij Heerde zijn we dus even van de route afgegaan voor een overheerlijke bak kant en klare nasi goreng en een bak kant en klare babi pangang. Het was hierna nog een kleine 2 kilometer naar de camping en onze gereserveerde trekkershut. Naast onze hut staat nog een sanitair hut met ons eigen sanitair. De tent hebben we nog even uitgehangen over onze picknick tafel en de grondzeilen gedroogd op het riante grasveld voor onze hut. Morgen zit alles dus weer volledig in de tassen.

1. Andre:
    19 september 2020
    Fraaie foto's hoor, ook haarscherp. en denk je ook gelijk aan lang geleden.
    Zou al gaan fietsen, al is het maar voor de bakker, elke keer lekkere koeken en gebak.