Donderdag 17 september 2020: Schipborg - Pieterburen ) Norg

Afstand: 112 km

Tijd gefietst: 6:18 uur

Gem. Snelheid: 17,7 km/u

Hoogtemeters: 80 m

Vanmorgen waren we weer keurig op tijd vertrokken. Iets voor 8 uur. Het was behoorlijk fris met zo’n 10 graden. Tijd voor de afritsbroek en het vest. Onder een strak blauwe lucht gingen we richting Groningen. Via het schitterende Paterswoldsemeer kwamen we Groningen binnen. We doorkruisten de gehele stad langs de wetering vlak langs het centrum. Aangezien het tegen 9 uur was, was het er erg druk. Het nam nogal wat tijd in beslag. Toen we Groningen uitfietsten reden we gelijk de polder in. Wat een ruimte hebben ze daar. Via Garnwerd  kwamen we in het onlangs als mooiste dorp genoemde Winsum aan. Het was inderdaad een mooi dorp maar wel erg toeristisch. Gelukkig hadden ze daar een prima bakker waar we puddingbroodjes (voor tussendoor), aardbeiengebakjes (voor de lunch) en appelsloffen (eveneens als tussendoortje) kochten. Vlak daarna kwamen door Eernum. Hier hebben we op advies van Bas (collega van Tonny) Abrahams Mosterdmakerij bezocht. Dat was erg leuk. We kregen uitleg over het productieproces en waarom de ene mosterd scherper is dan de ander. Heeft met tijd van rijpen te maken. Hoe korter gerijpt hoe scherper de smaak. Uiteraard hebben we diverse soorten mosterd ingeslagen. Ook bleek dat ze een ouderwets snoepwinkeltje in het pand erbij hebben. Hier kochten we ouderwetse dropjes en noga. Met de nodige extra bagage zetten we onze trip voort. Het was nog slechts enkele kilometers naar ons keerpunt Pieterburen. In Pieterburen was het wederom erg toeristisch en van hieruit zijn we nog een stukje verder doorgefietst naar de Noordkaap van Nederland. Op de dijk aan de Waddenzee was het winderig en er was weinig te zien dan het Wad en in de verte Schiermonnikoog. Vanaf hier volgen we een zelf in elkaar gezette route terug naar huis. Via Baflo gingen we wederom naar Groningen. Vlak voor Groningen kochten we bij een dorpswinkeltje nog wat frisdrank. Buiten aan de muur hingen 2 echt werkende en gevulde ouderwetse kauwgomballen automaten. Pure nostalgie!  Groningen hoefden we dit keer maar een klein stukje doorheen. Als snel zaten we weer in het rustige Drenthe en rond 3 uur waren we in Norg bij Boscamping Langeloerduinen. We mochten zelf een plekje uitzoeken in het bos. Aangezien er ’s nachts nogal eens naar het toilet gegaan wordt hebben we de tent in de buurt van het enige toilet gebouw gezet. Na het opbouwen en inrichten van de tent zijn we gelijk gaan douchen. Het was inmiddels 5 uur en we hadden onszelf een etentje in een restaurant beloofd. Fris gewassen en in schone kleren zijn we naar restaurant ’t wapen van Norg gefietst (op een paar honderd meter van de camping). Hier hebben we ons op een 3-gangen menu getrakteerd. Het was heerlijk en zeer welkom na zo’n lange dag fietsen. Een betere afsluiting van deze dag konden we ons niet wensen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anneke:
    17 september 2020
    tonny weet nu waar Abraham de mosterd haalt.
  2. Andre:
    19 september 2020
    Ziet er goed uit, omgeving, maar ook zeker het eten.