Woensdag 14 juni: Guenrouet - Sainte Luce sur Loire

Afstand: 90 km

Gemiddelde snelheid: 18,2 km/u

Klimmen: 338 m

Dalen: 317 m

Vannacht rond 1 uur werden we wakker van wat gerommel in de verte. Ook zagen we wat lichtflitsen. Het onweer kwam gelukkig niet dichterbij, maar het heeft wel eventjes geregend. Ook nu was daar vanmorgen toen we om 6 uur opstonden weer niets van te merken. Om 7 uur ging de bakker in het dorp open dus wij waren uiteraard een van de eerste klanten. Dit keer gingen we voor een appel flap als ontbijt en een quiche met spekjes voor de lunch. Het was niet zo zonnig als ze voorspeld hadden maar de temperatuur was wel al aan de hoge kant. In een straf tempo ging het over het jaagpad langs het Cantal de Nantes a Brest richting Blain. Hier hebben we ons ontbijt opgegeten en vielen een paar druppels regen. Snel weer verder want dan raken ze je niet. Bij Nort suf Erdre verlieten we het jaagpad en werd de route een stuk interessanter. Niet meer langs het water maar door allerlei leuke dorpjes via glooiende kruipdoor sluipdoor paadjes en mooie asfaltwegen. Bij La Chapelle sur Erde reden we het voorstedelijk gebied van Nantes binnen. Eerst nog via rustige wegen en daarna via een vrij liggend fietspad langs de doorgaande weg naar Nantes. Eenmaal in Nantes zijn we weer naar de rivier gereden om niet door de drukte te hoeven fietsen. Hier zag Mariken op haar GPS dat er een kleine afkorting mogelijk was via een jaagpad. We gingen dus op avontuur. En wat voor een….. het pad ging dwars door een parkachtig bos langs de rivier dat eigenlijk niet geschikt/bedoeld was om te fietsen. Maar waar een pad is kunnen wij altijd fietsen! Aan het eind van het jaagpad kwamen we weer op de route en bevonden we ons midden in het centrum van Nantes. Wat een gekkenhuis was het daar. We wisten niet zo goed waar we moesten fietsen dus op een groot plein maar even gestopt om dat uit te zoeken. In Nederland zijn we gewend dat de fietspaden aan de zijkant van de rijbaan liggen. Maar niet in Nantes! Daar moesten we een fietspad volgen dat uit 2 rijrichtingen bestond en midden tussen de rijbanen voor de auto’s lag. Links en rechts van ons kwam het verkeer voorbij razen. En dan kom je ineens bij een reeks rotondes! Fietsers dwars erover heen en de auto’s van alle kanten erom heen. En wie er nou voorrang had was al helemaal niet duidelijk, maar aan het rijgedrag van de Franse fietsers te zien hadden wij fietsers dat. Levensgevaarlijk! Zoals je merkt hebben we het overleefd want anders had ik dit niet kunnen schrijven. Doordat we zo geconcentreerd door Nantes moesten fietsen hebben we alle terrasjes gemist. Eenmaal uit de drukte en inmiddels op de Loire fietsroute zijn we maar op een bankje langs het fietspad aan de Loire gaan zitten. Hier hebben we de lunch naar binnen gewerkt. Het was daarna nog maar een klein half uurtje fietsen naar de camping in Sainte Luce sur Loire. De camping ligt pal aan de fietsroute en heeft voor fietsers een eigen ingang aan de route. Helemaal top. We werden zeer vriendelijk ontvangen door een oudere dame en na inschrijving kregen we omdat we op de fiets zijn een drankje en bakje met nootjes van het huis. Pas daarna werden we naar onze plek begeleid. De camping heeft een heel eigen gedeelte speciaal voor fietsers. Alle plekken zijn voorzien van een picknick tafel en dicht bij een groot sanitairgebouw. Het is hier een drukte van jewelste en erg gezellig. Er staan zelfs een aantal Amerikaanse gezinnen met een heleboel kinderen. Zoals het Amerikanen betaamd zijn ze erg luidruchtig, nadrukkelijk aanwezig en hebben ze allemaal een beachvlag (die ook als vlag voor op de bagagekar dient) bij hun plaats staan waarop hun familienaam, familiefoto en alle namen van de gezinsleden op staan. Die vlaggen zijn enorm groot….. wel zo’n 2,5 meter hoog. Je zult er maar mee moeten fietsen. Na ons gesetteld te hebben op ons plekje hebben we ons opgefrist en zijn we boodschappen gaan doen. Het was inmiddels helemaal opgeklaard en de temperatuur loopt snel op richting de 30 graden. We zijn ons nu rustig aan het voorbereiden op wat voor moois de Loireroute voor ons in petto heeft. Een ding weten we zeker….. het blijft mooi, zonnig en warm weer met weinig wind.