Donderdag 15 juni : Sainte Luce sur Loire - Les Ponts de Ce

Afstand: 95,2 km

Gemiddelde snelheid: 19,2 km/u

Klimmen: 319 m

Dalen: 247 m

Gisteravond na de bami maaltijd heeft Mariken de fietsen maar eens schoongemaakt. Dat was ook wel nodig want ze waren inmiddels grijs van kleur in plaats van zwart. Eenmaal bij die van Tonny aangekomen bleek deze niet alleen vies te zijn maar ook dat zijn bagagedrager aan een kant los gerammeld was. Gelukkig zaten alle bouten en moertjes er nog aan dus was het alleen een kwestie om deze weer vast te zetten. Gelijk de fiets van Mariken ook maar even hierop nagekeken. De fietsen zijn weer tiptop in orde voor het vervolg van de reis. Hierna hebben we nog een rondje over de camping gelopen en een praatje gemaakt met 2 mensen van de groep Amerikanen. Ze komen uit Utah en zijn met 6 volwassenen en 12 kinderen. Na eerst 5 dagen in Parijs geweest te zijn, zijn ze gisteren met de trein naar Nantes gereisd en vervolgens naar de camping gefietst. Ze volgen de Loire route en fietsen vervolgens  via Basel naar Stuttgart waar ze over 60 dagen het vliegtuig naar huis nemen. Dat is nog eens een onderneming met al die kinderen. Vanmorgen zaten we om 7 uur weer op de fiets. Pas in Oudon vonden we rond 8 uur een bakker voor het ontbijt en de lunch. Dit keer geen gebak als ontbijt maar een quiche Lorraine die ter plekke voor ons warm gemaakt werd. Wat een service. Voor de lunch namen we 2 kleine kruimel kersen taartjes mee. Om 10 uur vonden we in Le Mesnil en Vallee eindelijk een terras waar we een koude cola konden drinken. Het was inmiddels al aardig warm en we hadden net een ontzettend lang recht stuk over een dijk gejakkerd in de volle zon. Op dit terras streek een paar minuten na ons een Nederlands stel neer dat de route ook aan het fietsen was alleen dan in tegengestelde richting. We hebben een tijdje gezellig zitten kletsen. Uiteindelijk moesten we toch nog een stukje fietsen dus gingen we snel verder. Met de wind in de rug, de zon op de kop en een al maar verder stijgende temperatuur fietsen we naar Possonniere. Hier zijn we om 12 uur bij een restaurant gaan eten zoals de Fransen dat ook doen. Het dagmenu dat uit 3 gangen bestond ging erin als koek en kostte slechts 12 euro per persoon. Na de lunch kregen we gelijk wat klimwerk onder de wielen. Dat valt niet mee als je je net volgegeten hebt. Gelukkig was het nog slechts 15 km naar de camping van vandaag… L’Isle du Chateau in Les Ponts de Ce. Rond 14 uur waren we weer volledig geinstalleerd en opgefrist. Morgen maken we er een korte fietsdag van en fietsen slechts 65 kilometer naar Montsoreau. De ouders van Mariken staan daar aan de overkant van de Loire op een camping en we zullen deze dag met hun gaan doorbrengen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. René:
    15 juni 2017
    De Loire streek heb ik ooit samen met Linda gefietst. De Loire staat bekend om zijn kastelen. Nog geen kasteel tegengekomen ???