Geraardsbergen - Cambrai

Gefietst: 118,37 km

Tijd: 6:47:00

Gem. snelheid: 17,4 km

Hoogtemeters: 523 m

Vanmorgen om half 5 stonden we op om de auto in te laden, bidons te vullen en broodjes te smeren. Rond kwart over 5 werd onze chauffeur Wesley uit bed gehaald en om half 6 waren we vertrokken richting Geraardsbergen. We konden goed doorrijden en om 8 uur waren we bij het station in Geraardsbergen, ons startpunt. Na afscheid genomen te hebben van Wesley vertrokken we. Na nog geen kilometer gefietst te hebben  kwamen we al bij de eerste wegversperring/omleiding. Terug dus om een eindje verderop toch via een modderpad van een talud af te dalen naar het jaagpad. Het bleek prima te fietsen te zijn dus waarom die versperring? Al snel verlieten we het jaagpad langs de Dender en gingen we de heuvels in richting Doornik/Tournai. Het bleef maar op en af gaan en dat was best vermoeiend. De tegenwind deed ook nog een duit in het zakje. Na 35 km gefietst te hebben begon het een beetje te miezeren. Genoeg om in ieder geval het regenjack aan te doen. Deze kon gelukkig al snel weer uit en kwamen we in Doornik/Tournai aan. Hier kwamen we de eerste medereiziger op de fiets tegen. Hij was ook onderweg op de Jacobsroute. Hij reed op een prachtige elektrische Santos. In de stad stuitten we gelijk op een volgende stremming. De hele brug naar de andere kant van de Schelde was weg. Gelukkig was er slechts een paar 100 meter verderop nog een brug. Het omfietsen bleef gelukkig beperkt. Hierna fietsten we een stuk over een jaagpad langs de Schelde. Na ongeveer 10 kilometer verkorten we deze en ging het weer de heuvels in. Inmiddels was het half 1 en tijd voor een terras. Hier kwamen we een Belgisch stel tegen die richting Barcelona gaan fietsen. We treffen elkaar in Cambrai op de camping, want daar gaan zij ook heen. De laatste 30 kilometer naar Cambrai vielen zwaar. De hele weg wind tegen gehad. Het was half 4 toen we Cambrai binnen fietsten en de camping was snel gevonden. Op de deur van de receptie hing een briefje dat we maar een plekje moesten uitzoeken en ons na half 5 konden aanmelden. Zo gezegd, zo gedaan. Daarna ons lekker opgefrist in het mooie sanitairgebouw. Het was inmiddels bijna 5 uur en tijd om boodschappen te doen. De Aldi zit op 200 meter lopen van de camping. Dat is altijd prettig. Vanavond eten we een maaltijdschotel uit de wok en als toetje vanillevla. Het Belgische stel is inmiddels ook op de camping gearriveerd zoals ze onderweg gezegd hadden. Toch leuk dat je op deze manier weer contacten legt.

1. Tonny de Vaan:
    2 juni 2018
    Zo, de kop is eraf. dezelfde dagroute als destijds in 2010. Morgen naar Compiegne? Daar is een prachtige refugio. Sleutel halen bij Office de Tourisme.
    Bonne route....
  2. Anneke:
    2 juni 2018
    dacht dat jullie wind mee hadden
  3. Mariken:
    2 juni 2018
    Nee Tonny, wij gaan naar de abbaye in Chiry Ourscamp. Helaas pa en ma, we hadden hem vandaag tegen met bewolkt weer. Morgen hebben we hem de hele dag mee met volop zon