Dag 5: Ermelo - Ewijk 87 km

29 mei 2017 - Ewijk, Nederland

Gisteravond heerlijk gegeten bij de wok bij Strand Horst. Alle verloren calorieën waren weer aangevuld. Na een broeierig nachtje waren we vanmorgen vroeg wakker. Dit keer zaten we om 6 uur! al op de fiets. MacDonalds was nog lang niet open dus moesten we zonder ontbijt op pad. Onder een enigszins betrokken lucht moesten we nog zo’n 10 kilometer tot Bunschoten/Spakenburg. Hier waren we afgelopen donderdag namelijk aan de Zuiderzeeroute begonnen. De lucht betrok steeds verder en op de zomerdijk stikte het van de vliegjes/muggen. Er was bijna geen doorkomen aan. We zaten helemaal onder die k*tbeestjes. Ze zaten in alle hoeken en gaten. Dit was nou niet bepaald het ontbijt dat we voor ogen hadden. Bij Bunschoten/Spakenburg was de lucht pikzwart en er dreigde regen. We voelden er niets voor om te gaan schuilen voor wat eventueel kwam. We reden verder richting de oostkant van Amersfoort terwijl er af en toe wat dikke druppels naar beneden vielen. Echt nat zijn we er gelukkig niet van geworden. Nog steeds hadden we geen ontbijt kunnen scoren en we kregen toch wel een beetje trek. Pas in Ederveen kwamen we rond 8.45 uur een bakker tegen. Eindelijk ontbijt! Onze buit bestond uit 2 appelflappen die ter plekke opgegeten werden en 2 studentenkoeken (een soort notentaartjes) die in de stuurtas verdwenen. We waren nu weer op (voor ons) bekend terrein en vervolgden onze weg naar huis. Nog even een korte pauze bij het Lexkesveer in Wageningen (deze lag namelijk aan de overkant toen we aankwamen) en toen het laatste stukje door de Betuwe. Rond 11.45 uur arriveerden we thuis. Het rondje IJsselmeer is hiermee voltooid en kan afgestreept worden op het lijstje. Het was een uitstekende generale repetitie voor onze fietsvakantie in het noord-westen van Frankrijk die we volgende week zullen starten bij Ferme Hay Day in Asnieres en Bessin.

Conclusie: Het was een prachtige maar pittige tocht, 5 dagen mooi en warm weer met veel (tegen)wind, leuke overnachtingsadressen en prima gegeten (we hebben niet een keer zelf gekookt). Hoogtepunten: de toeristische plaatsjes zoals Monnickendam, Volendam, Edam, Enkhuizen, Hoorn en natuurlijk het mooie weer. Dieptepunten: Amsterdam en de harde wind die we meestal tegen hadden.