Dag 10: maandag 8 juni 2015: Auer - Lazise

8 juni 2015 - Lazise, Italië

Dag 10: maandag8 juni 2015: Auer/Ora - Lazise

Afstand:135,56 km

Gefietst:6:49:12 uur

Gem. snelheid:19,8 km/u

Gisteravond zijn we in het dorp bij de pizzeria gaan eten. De pizza’s waren zo groot dat de helft over het bord heen hing. We zaten daarna dan ook goed vol. Inmiddels was ook de lucht volledig dichtgetrokken en was het stevig gaan waaien. Toch maar even alle stormlijnen aan de tent vastgezet. Tegen 22:30 uur begon het te onweren. Het was een grote lichtshow. De donder bleef nog lang weg. Iets na middernacht begon het te regenen. En om 2:30 uur volgde het hoogtepunt…. Een enorme flits en een gigantische klap!! De grond trilde alsof we te maken hadden met een aardbeving van 3 op de schaal van Richter! Het onweer was daarna ook gelijk over, maar het regende nog tot 5:00 uur. Precies de tijd waarop wij opstonden.

Het was een zeer kort nachtje voor ons geweest en dat met een lange dag voor de boeg. Om 6:00 uur bij de bakker het eten voor vandaag gehaald en op pad. Het was rustig weer en met een heerlijk windje in de rug fietsten we langs de Adige verder naar het zuiden.  Trento waren we gelukkig zo door en daarna volgde Rovereto. Hier moesten we een klein stukje door het oude gedeelte. Ineens was er na een bocht een steil klimmetje. Voor ons fietste een meneer die een aanloop nam, maar net niet boven kwam. Gelukkig wist hij dat wij achter hem zaten en ging hij gelijk aan de kant. Hierdoor kwamen wij wel fietsend boven.

Inmiddels was de zon weer gaan schijnen en liep de temperatuur behoorlijk op. Op zo’n 20 km voor we in Lazise waren zat er nog een heuse klim in. De laatste waarmee we de Alpen achter ons zouden laten. Het was een klim van wel 3 km (verdeeld over 2 stukken) van 10%! En dan zetten die Italiaantjes er doodleuk een bord bij dat je niet harder dan 30 km/u mag. Probeer het maar eens…. met 30 per uur een 10% klim naar boven fietsen. Wij waren al blij dat het met 6 km/u ging. Op het 2e gedeelte van de klim hoorde ik achter me ineens een knal. In mijn spiegeltje zag ik Tonny afstappen. Oh jee…. een gebroken spaak in het achterwiel! De spaak hebben we om een andere spaak heen gedraaid en voorzichtig zijn we verder gefietst naar Lazise.

Dat was nog verder dan we dachten en om 13:30 uur kwamen we totaal uitgeput aan op camping La Quercia. Pa stond ons bij de receptie al op te wachten. Na ons bijgeschreven te hebben op de plaats van mijn ouders reden we over deze prachtige zeer grote camping naar de caravan. Ma zat ons al keurig op te wachten met wat te drinken. We hebben een hele liter koude melk gedronken. Wat was dat lekker! Daarna de tent opgezet en ingeruimd. Aangezien we hier 2 rustdagen houden konden we ook mooi alle kleren wassen. Ma had ook nog wat was en alles ging de wasmachine in. Gelukkig was het een machine waar veel in kon, want we hadden toch een was! Pa was ondertussen waslijnen aan het spannen. Na ruim een half uur was de was klaar en kon de uitstalling op de lijnen en droogrek beginnen. Het was geen gezicht, maar ja… het moet af en toe gebeuren.

’s Avonds zijn we naar Lazise gereden en hebben daar heerlijk gegeten. Daarna nog een ijscoupe op een terras met uitzicht over het Gardameer. Het was een heerlijke afsluiting van een zeer vermoeiende dag. Morgen gaan we op zoek naar een fietsenwinkel om de spaak in Tonny’s achterwiel te laten vervangen. Voor de zekerheid nemen we onze reservespaken mee voor het geval ze hier niet de goede spaken hebben.