Dag 19: woensdag 17 juni 2015: Narni - Rome

Dag 19: woensdag 17 juni 2015: Narni - Rome

Afstand: 93.71 km

Gefietst:  5:37:21 uur

Gem. snelheid: 16.6 km/u

Gisteravond hebben we gegeten op de camping. Het was mee-eten met de pot. Een voorgerecht, primi en secundi, toetje en als we wilden ook nog koffie na. Het was heerlijk! We lagen rond half 10 in bed toen er ineens een groep Engelse muzikanten begon te spelen. Gelukkig was het optreden van korte duur omdat het begon te onweren en regenen.

Om 5 uur ging de wekker en was het droog maar wel fris. Vandaag zijn we om 6:00 uur gestart met de Gabba jasjes aan. Het slechte weer trok mooi voor ons uit en om 10:00 uur konden we de jasjes verwisselen voor het shirt met korte mouw. De eerste 60 kilometer ging het behoorlijk op en neer met nog een paar pittige klimmetjes. Hierna was het alleen nog maar afdalen richting Rome. Hoe dichter we bij Rome kwamen, hoe drukker het werd met het verkeer. Toen we de voorstad Prima Porta binnenfietsten moesten we dit volgens de route van Reitsma doen tegen de rijrichting van een eenrichtingsstraat in. En dat ook nog in dalende lijn. Gelukkig kwam er op dat moment nauwelijks verkeer naar boven rijden want erg breed was dat straatje niet. Met andere woorden: levensgevaarlijk! Onderaan dit straatje zijn we bij een bar op het terras gaan zitten en hebben we wat gegeten en gedronken.

Het was pas 10:30 uur en met nog een uurtje fietsen te gaan moesten we dus rustig aan doen. We hadden immers pas om 12:00 uur met mijn ouders op het St. Pietersplein afgesproken. Om half 12 liepen we (fietsen was door de extreme drukte niet mogelijk) het plein op. Aangezien we veel te vroeg waren hebben we de fietsen bij de trappen naar de Friezenkerk neergezet en ben ik vast naar binnen gelopen om te vragen of we als mijn ouders ook gearriveerd waren onze oorkondes konden ontvangen. Dit was geen enkel probleem.

Mijn ouders wilden ons eigenlijk midden op het St. Pietersplein bij de Obelix verwelkomen, maar we mochten met de fiets het eerst komende uur het plein niet op. Er was een fotosessie van allerlei bruidsparen. Daarna mocht het wel. Toen mijn ouders gearriveerd waren zijn Tonny en ik samen de Friezenkerk ingelopen en hebben we van de Rector officieel onze oorkondes overhandigd gekregen. Dat was toch wel even een apart en mooi moment. Inmiddels was ook de fotosessie afgelopen en het plein was weer toegankelijk. Uiteraard hebben we ons laten vereeuwigen met het Vaticaan op de achtergrond.

Op weg naar het station San Pietro hebben we nog wat gegeten en gedronken met z'n allen. Op het station was het loket gesloten en moesten we onze treinkaartjes voor onszelf en de fietsen uit een automaat zien te krijgen. Dit ging wonderbaarlijk makkelijk. Daarna op zoek naar een stempelautomaat om de kaartjes te valideren. De trein naar Bracciano vertrok vanaf spoor 3 en wij zagen geen lift om daar te komen. Bij een of ander kantoortje heb ik toen gevraagd hoe wij met de fietsen op perron 3 konden komen. Er liep een meneer met ons mee en we mochten aan het eind van het perron het spoor oversteken. Dit zou in Nederland nooit kunnen!

Na een kwartiertje kwam onze trein en moesten we via de invalide ingang naar binnen. Veel ruimte was er niet dus we hadden het gangpad al snel geblokkeerd. Dat werd dus 50 minuten staan bij de fietsen en bij ieder station (zo'n 9 stuks) ruimte maken om de mensen in en uit te laten stappen. Eenmaal in Bracciano moesten we nog een klein stukje fietsen (hoofdzakelijk afdalen) naar de camping. We hebben een plekje tegenover mijn ouders met uitzicht op het meer van Bracciano. Hier zullen we de komende dagen nog vakantie vieren voordat we weer naar Nederland terug rijden (met de auto!)

1. Kees v . gent:
    17 juni 2015
    wat tof dat jullie er zijn en het goed is verlopen . geniet nu nog maar van deze mooie reis die jullie hebben gehad .

proficiat
  2. Wendy:
    17 juni 2015
    Heel goed gedaan toppers. En nu lekker nog even uitrusten en genieten.
  3. Jan:
    17 juni 2015
    Mooi dat jullie het gehaald hebben zonder grote problemen. Fijne vakantie nog. Groetjes
  4. Tonny de Vaan:
    18 juni 2015
    Gefeliciteerd....
    Wel jammer dat we de verslagen moeten missen. Was erg leuk om te volgen. Nog fijne dagen en een goede terugreis gewenst van ons..

Tonny en Nelly
  5. Henri:
    18 juni 2015
    Gefeliciteerd en nog een fijne vakantie.
    Gr Henri en Ellen.
  6. Wim overdijkink:
    19 juni 2015
    Knap gedaan en weer een ervaring rijker , geniet nog van de vakantie , al ideeën voor de volgende trip , chiao Wim