Dag 2 van deel 2: Venlo - Nijmegen - Ewijk

Afstand: 86.59 km

Tijd gefietst: 4:16 uur

Gem. Snelheid: 20,3 km/u

Hoogtemeters: 290 m

Vanmorgen stond om 7.30 uur keurig het ontbijt voor ons klaar. Het was een zeer uitgebreid ontbijt en met voldoende energie stapten we rond 8.15 uur op de fiets voor onze laatste etappe van Fietsen langs het Pieterpad. Venlo verlieten we met een kleine omleiding i.v.m. werkzaamheden aan het fietspad langs de Maas. Na een paar kilometer fietsen stonden we bij het veer van Velden naar Grubbenvorst. De veerman had het veer keurig voor ons schoongemaakt. We moesten nog even wachten op een passerend vrachtschip maar daarna waren we snel aan de overkant in Grubbenvorst. Via wat natuurgebieden, waar we dwars door de bossen gingen over de wandelpaden in plaats van een fietspad, en mooie fietspaden door de velden langs de Maas kwamen we uiteindelijk aan bij het veer dat ons van Sambeek naar Afferden (L) bracht. Hier moesten we, vanwege de vele vrachtschepen die net uit de sluis van Sambeek kwamen, lang wachten totdat het veer ons kon ophalen. Eenmaal aan de overkant ging het via een voor ons niet geheel onbekende route richting Gennep. Hier hebben we op het terras bij Hotel de Kroon (ons pauze adres tijdens fietsrondjes door Gennep) een pauze ingelast. Dit keer met kruimelkersen vlaai bij de Cola. De laatste heuveltjes kwamen er immers aan en dus moest er weer wat energie aangevuld worden. Bij Plasmolen begon het klimwerk met de Zevendaalse Weg. Dit blijft een vervelende klim omdat deze nog lang doorloopt. Eenmaal boven ging het via een behoorlijk zanderig pad naar Groesbeek. Gelukkig was dit pad voorzien van een schuin oplopende graskant aan 1 kant. Als acrobaten lukte het ons om via dat graskantje dit pad fietsend af te leggen. Vele tegemoetkomende fietsers lukte dit niet en die ploeterde lopend met de fiets aan de hand door het mulle zand. In Groesbeek kwamen we langs Shannon en Mats maar er was niemand thuis om naar te zwaaien. Dwars door het centrum waar het zoals gewoon weer hartstikke druk was gingen we richting de Zevenheuvelen Weg. Deze mochten we helemaal afleggen tot in Berg en Dal. Al die heuvelen op en af fietsen viel behoorlijk zwaar en in Berg en Dal werden we daar gelukkig van verlost. Er volgde alleen nog de afdaling van de Van Randwijk Weg en onderaan in Beek waren we bij het eindpunt van de route van Fietsen langs het Pieterpad. Hier waren we vorige week immers met de route gestart. Vanaf hier fietsten we de laatste 12 kilometers via de Waalkade in Nijmegen en vanaf de sluis in Weurt middels de kortste weg naar huis. Iets over 13 uur zat onze fietsvakantie Fietsen langs het Pieterpad erop. Het is een heerlijke vakantie geweest waarin we weer veel van het prachtige Nederland hebben gezien. Het mooie weer speelde hierbij natuurlijk een belangrijke rol.

1. Anneke:
    23 september 2020
    leuke reisverslagen. Op naar volgend jaar.
  2. Cor en Sonja:
    23 september 2020
    Hebben jullie helaas gemist in en Groesbeek en in Berg en Dal. Zijn daar een paar dagen.
    De zandweg hebben wij ook een stuk gefietst.
    Zeer mooie omgeving om te fietsen en te wandelen. Hebben een beetje kunnen ervaren wat jullie tijdens jullie tocht hebben ondervonden.
  3. René:
    24 september 2020
    Welkom thuis, en mooi dat we weer op jullie bagagedrager mochten meeliften met al Jullie fietsbelevenissen!
  4. Andre:
    24 september 2020
    Ja inderdaad, welkom veilig terug thuis. dank voor de mooie verhalen, en plekjes plus foto's.
    Wat is Nederland toch mooi, zeker bij mooi weer.
    Ik steek hier veel van op, er is dus nog genoeg te doen, en te ontdekken in dit land.
    Trouwens heel goed, om de veiligheid in acht te nemen, volgend jaar dan maar Belgie aan doen.
    Nogmaals, dank dat ik dit met jullie samen mocht beleven.
    Rest mijn te zeggen, jullie zijn 2 mooie mensen, geniet van elkaar.